Akhwat Sejati

AKHWAT SEJATI.......


Akhwat sejati bukanlah dilihat daripada wajahnya yang manis dan menawan, tetapi daripada kasih sayangnya pada saudaranya dan orang-orang disekitarnya. Pantang baginya membuka aurat, dan mempamirkan kepada sesiapapun, kecuali pada mahramnya. Dia senantiasa menguatkan iltizam dan azamnya dalamberghadul bashar(menundukkan pandangan) dan menjaga kemuliaan diri, keluarga serta agamanya.

Akhwat sejati bukanlah dilihat daripada suaranya yang lembut dan mempersona, tetapi daripada lembut dan tegasnya tutur dalam mengatakan kebenaran. Dia yang senantiasa menjaga lisan dan ghibah dan namimah. pantang baginya membuka aib saudaranya. dia yang sentiasa memahami dan merasakan betul bahawa Allah SWT senantiasa mengawasi segala tindak tanduknya.

Akhwat sejati bukanlah dilihat drpd liuk gemalainya ketika dia berjalan, tetapi daripada sikap bijaknya memahami keadaan dan persoalan-persoalan. Dia yang sentiasa bersikap tulus dalam membina persahabatan dengan siapapun, dimana dirinya berada. Tak ada pembendaharaan kata "cemburu buta" dalam kamus kehidupannya. Dia senantiasa merasa cukup dengan apa yang Allah SWT anugerahkan untuknya, juga atas nafkah yang diberikan sang suami kepadanya. Tak pernah menuntut apa-apa yang tidak ada kemampuan pada seorang qowwam di tengah keluarga. Sabar adalah aura yang terpancar diwajahnya. Sifat tawadu' adalah pakaian yang senantiasa dia pakai sepanjang perguliran zaman.

Akhwat sejati bukanlah dilihat daripada bagaimana dia menghormati dan menyayangi orang-orang di tempat kerja (wajihah dakwah). tetapi daripada tatacaranya menghormati dan menyayangi siapapun dan dimanapun tanpa memandang status yang disandangnya. Dia yang dilihat menyejukkan mata dan meredupkan api amarah. Baiti Jannati (rumahku syurgaku) selalu berusaha dia ciptakan dalam alur kehidupan rumah tangga. Totalis dalam menyokong dakwah suami dan berderma bakti mengurus generasi penerus yang berjiwa Rabbani.

Akhwat sejati bukanlah dilhat daripada banyaknya ikhwan yang memuji dan menaruh hati padanya, tetapi dilihat daripada kesungguhannya dalam berbakti dan mencintai Allah SWT dan Rasullullah SAW. Dia yang selalu menghindari sesuatu yang shubhat terlebih hal-hal yang yang diharamkanNya. Akhwat sejati bukanlah banyaknya air mata yang menitik, tetapi daripada ketabahannya menghadapi liku-liku kehidupan. Pancaran kasih sayang yang melesat tajam untuk selalu berbuat ihsan kala di tempat umum mahupun kala sendirian.

Akhwat sejati bukanlah dilihat daripada merdunya suara kala bertilawah al-Quran dan banyaknya hadis yang dia hafal, tetapi daripada keteguhan dan konsistennya mengamalkan kandungan keduanya. Dia selalu berusaha mengajarkan pada yang belum memahaminya. Al-Quran dan as-Sunnah dijadikannya sebagai suluh penerang serta pijakan dalam menelusuri lorong-lorong gelap kehidupan.

Akhwat sejati bukanlah dilihat daripada tingginya gelaran yang disandangnya serta luasnya wawasan atau lincahnya dia bergerak, tetai tingginya ghairah untuk menuntut ilmu dan mengamalkan syariat secara murni dan berkesinambungan. ilmu yang bermanfaat adalah tongkat yang dia pegang. Menjadi akhawat sejati, nescaya akan membuat iri dan cemburu para bidadari, menjadi dambaan bagi mereka para insan yang berjiwa Rabbani, menjadi dambaan bagi mereka para pemilik ruh dakwah dan jihadiyah, serta para hamba Allah SWT yang tidak tertipu oleh gemerlapnya dunia yang semu....

Menjadi Akhwat sejati,

Seperti yang dicontohkan oleh Khadijah, Aishah, Hafsah, Maimunah, Shafiyah, Fatimah Az Zahra dan para sahabiah radiyallahu'anha ajmain....

Dipetik dari : Engkau Memang Cantik

Nota di kaki blog :
1) Adakah anda tahu akhwat itu apa?
2) Saya belum lagi jadi cam gini..bnyak nya yg bukan dilihat drpd je
3) Saya letak sebab sy suka ayat dia. Memang mkn dlm (bak kate rumet sy)
4) Penat kena type sbb x ley copy paste dari buku
5) Dah habis dah. jgn tekan bawah lagi

0 Response to "Akhwat Sejati"

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...