kembali seperti zaman dulu-dulu

ENTRI 1

1330 Pusat Kesihatan UTM

Baru sahaja tiba di Pusat kesihatan. Berhajat untuk berjumpa doktor. Suara sudah beberapa hari dipinjam oleh Ella, ratu rock Malaysia. Mungkin kerana sudah 2 malam tidur didalam takungan tasik. Tangan pula ditumbuhi bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Tapi kecewa. Tutup. Hari ahad die buka separuh hari sahaja. 8.30 pg-1.00ptg. Tak dapat nak menunaikan impian kawan yang meminta kirim salam kat nurse comel. Maaf.

1400 Baru lepas traffic light depan Chow Praya (camni ek eja die?) 

Dua orang abang pakcik polis berbaju putih melambai-lambai tangan menunjukkan isyarat suruh berhenti. Minta lesen. Pemandu dengan berbesar hati mengeluarkan lesen sambil tersenyum. Yela. Mentang-mentang dah ada lesen motor. haha. Saya?mungkin lesen yang ada kepak. Boleh terbang. Masih belum dapat kepastian. Mereka berloya buruk sebentar. Kami hanya mampu tersenyum. Perjalanan diteruskan.

1415 Giant U Mall

Menghilangkan kekecewaan untuk ke Pusat Kesihatan dengan membeli membelah. Sudah set dikepala. Bila tension perlu makan banyak. Ok. Harini ni nak masak. Sudah berbulan-bulan dapur tidak berasap. Kalau dah ada laki sure dia carik lain. Hikhik. Terus menuju ke tempat troli. Terasa memandu kereta pulak nak beli barang banyak-banyak ni. Ok azam sem depan nak cari pakwe yang berkereta. haha. TIPU! Tukar la. Nak cari suami dah ada kereta la..Dah 22 tahun dah boely ar ni.Mak 22 tahun dah anak 2 dah..*MEREPEK! * Tiba di tempat makanan. Memborong makanan sesuka hati. Perlu beringat membawa motor ego-s sahaja. Lebih2 boleh letak barang dekat kaki ayam sekilo dua. Terus memburu makanan yang penting-penting.

barang yang diborong dalam satu resit : RM 96.41

bila stress selain makan, pakai benda alah ni,

french lavender oil to calm and soothe away stress

ok. Duit dah habis. Bila time study week nanti hari-hari makan nasi jasmine super 5 berlauk milo. Masak lauk Honey Stars pun sedap jugak kan. Honey Stars, stars from the universe~

ENTRI 2

HIDUP INI BAGAIKAN RODA
KATA-KATA YANG SELALU DIUNGKAPKAN OLEH RUMET SAYA

Ya memang betul. Hidup ini bagaikan roda. kadang-kadang kita berada di atas. Kadang-kadang kita berada di bawah. Bila kita berada di atas. Kita berada di zon selesa. Sentiasa tersenyum sentiasa gembira. Kita hanya dapat ketawa atas kesusahan orang lain. Kita hanya fikirkan diri kita. Asal kita bahagia, kita senang hati, kita dapat apa yang kita nak. Ok. Sudah. Tak perlu nak fikirkan perkara lain. Pengorbanan yang orang lain lakukan tidak memberi makna kepada kita.

Apabila kita berada di bawah. Baru kita sedar tinggi ke rendah langit yang Allah ciptakan ini. Bila semuanya dah kena batang hidung sendiri baru kita nak menangis. Menangis tak berlagu. Tidur berendamkan air mata. Baru teringat masa kita berada di atas, tak kesah pun tentang orang lain yang berada di bawah. Pelik kan manusia ni.

Hidup ini sentiasa berubah dan akan berterusan. Jika hari ini kita gembira. Esok lusa belum tahu kegembiraan dan kebahagiaan itu akan kekal selamanya. Bila kita sakitkan hati orang lain. Esok-esok orang lain akan sakitkan hati kita pulak. Bila hari ini kita tolong orang lain, esok-esok mesti akan ada ganjaran yang Allah bagi pada kita. 

Kadang-kadang bila kita hidup seorang diri, kita tengok orang lain bahagia dengan hidup mereka. Dengan sahabat, keluarga dan orang-orang tersayang. Tapi bila kita ada orang kita sayang, sahabat dan keluarga kadang-kadang kita rasa baik aku hidup kat dunia ni sorang-sorang je. Semua orang nak sakitkan hati aku!

Orang yang kita selalu gaduh, selalu kita benci boleh menjadi sahabat baik kita dan tak mustahil orang yang kita sayang, kita percaya selalu menikam belakang kita tanpa kita sedar. 

Itulah lumrah hidup manusia. Manusia yang yang tidak pernah puas dengan apa yang dimiliki. Manusia yang tak pernah bersyukur dengan segala nikmat yang diberikanNya. Manusia yang selalu alpa dan lalai. Manusia yang mempunyai seribu satu kelemahan.

Bila kita rasa lemah. Tak kuat. Adakah kita akan terus berada disitu?? Tepuk dada tanyalah iman. Dimana sebenarnya arah hidup kita. Apa sebenarnya matlamat hidup kita.

Kata Umar Al-Khatab
"Tidak akan timbul rasa gundah gulana walau sekali jika kamu tahu apa sebenarnya yang kamu cari"

Wahai hati-hati yang gundah gulana
Bersabarlah
Walaupun sukar
Tetaplah engkau bersabar
Carilah cahaya yang sebenar
Dalam hidupmu

SEKEPING ORANG BERKATA-KATA...

Buat dirimu dan diriku...............
Walaupun sukar untuk meluahkan segala-galanya
Dengan lisan mahupun tulisan
Tapi apa yang pasti
Kekecewaan itu masih segar
Tidak mampu untuk pudar
di hati ini
Walaupun ku cuba memujuk
berkali-kali
seperti dulu
Namun ia tetap seperti itu
Masih bersinar kekecewaan 
Aku yang sedang bersedih
Bersedih atas kelemahan diri sendiri
Yang tidak mampu untuk thabat
Thabat di jalan itu
Maaf kan aku
Aku tahu
Matlamat kita sama
Cuma mungkin
Pendekatan kita berbeza
Kamu dengan duniamu
Aku dengan cara hidupku
Seorang wanita yang penuh beremosi

.......

menu hari ini : bubur lambuk bertatah sosej~

0 Response to "kembali seperti zaman dulu-dulu"

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...